Alweer een maand op reis!

9 september 2021 - Toirano, Italië

Het is vandaag precies een maand geleden dan Daan op zijn fiets sprong en ik in de auto.
Wooh, we beseffen ons dat de tijd snel gaat . Daarnaast weten we ook dat we nog een lange tijd hebben in Italië en genieten van elke dag!

Inmiddels hebben we wel een soort van planning gemaakt om een beetje beeld te kunnen schetsen hoe lang we in welke regio willen zitten.
Op dit moment hebben we 31 dagen gehad en hebben we nog zo'n 70 dagen voor ons, genoeg tijd.
Maar we komen er ook erachter dat Italië veel te zien en te doen heeft en we keuzes moeten maken.

We proberen zoveel mogelijk Italiaans te praten.
De supermarkt en de bar gaan al aardig goed, maar we komen ook nog vaak zat in een situatie waarin we half Duits / Engels en handgebaren gebruiken.
In het Noorden spraken de Italianen  verassend goed Engels of Duits ( Een deel is tweetalig Duits / Italiaans).
We zijn ook al in dorpjes gekomen waar ze echt geen woord Engels spreken.
Hierdoor ontstaan altijd wel weer  leuke situaties.

Na de bergen waren we toen aan niet-bergachtig-gebied. We vertrokken naar Veneto-Friuli, bij de uitlopers van de Dolomieten ( heuvels ;)).
We hebben leuke middeleeuwse dorpjes bezocht, zoals Gemona, Venzone, San Daniël di Friuli, Civadale di Friuli, Palmanova en Udine.
Van te voren heb ik namelijk per regio de top 10 gearceerd op een grote wegenkaart van Italië. We proberen zoveel mogelijk hiervan te kunnen zien ( dorpjes, natuurreservaten en steden).
We zaten in de proseccostreek en hebben hier natuurlijk een stukje van gereden met de auto. Hierdoor konden we ons niet vol laten lopen met prosecco, maar hebben wel één glaasje geproefd.
Prosecco is net als Champagne. Er worden mousserende wijnen gemaakt in de regio en het mag alleen Prosecco heten als het uit de Prosecco-streek komt.
Anders heet een mousserende wijn gewoon een '' spumante'' in Italië.

We komen er achter dat er op de zondagen veel te doen is in de dorpjes.
Zo kwamen we al op een heus hammenfestival terecht. Waarbij de mannen van het dorp met een grote hampoot van zo'n 20 kilo een rondje om de kerk moesten rennen.
En de winnaar kreeg de hampoot als prijs, erg gelachen haha.
Ook zijn we op een dansfestival terecht gekomen en een markt waarmee met ze met hun mooie oude auto's stonden te pronken.

Na Veneto-Friuli zijn we via de stad Triëste verder Veneto in getrokken. We sliepen een week bij de boer, agriturismo Alba.
Een agriturismo is een boerenbedrijf dat niet alleen wordt gebruikt voor agricultuur, maar ook wordt ingezet voor toerisme. Een agriturismo mag zichzelf alleen deze naam geven als het boerenbedrijf ook nog in werking is. Agriturismo's zijn er in hele luxe, maar ook in ''gewoon gewoon''.
We hadden het geluk dat dit een wijnboer was, maar met een haan... Dus we werden elke ochtend mooi op tijd gewekt.

Vanuit hier hebben we ook weer vele steden en dorpen bezocht zoals Este, Venetië, Bologna en Padua.
In Bologna heb ik eindelijk mijn telefoon weer kunnen laten maken, heel erg fijn.
En wanneer je toch in Bologna bent moet je de pasta alla bolognese hebben geproefd, die is is Bologna uitgevonden.
In Bologna noemen ze het alleen anders, namelijk  "Ragù alla Bolognese" en men eet het met tagliatelle in plaats van spaghetti.
In Venetië waren we beiden eerder geweest, maar Venetië  blijft magisch mooi.
Ondanks dat we hadden gehoopt dat het wat minder druk zou zijn was dit helaas niet zo.
We wilden wat anders zien dan de vorige keer, dus hebben we het Doge's Palace bezocht op het San Marco plein.
Een groot paleis van de vroegere leider van Venetië, mooie balzalen met goed, veel muurschilderingen, maar ook vergaderzalen en een gevangenis.

Vervolgens zijn we naar Verona vertrokken en stonden op een geweldig leuke camping net buiten het centrum van Verona ( 10 minuten lopen). Camping Castel San Pietro.
Gevestigd op een heuvel waar vroeger delen van Castel San Pietro gestaan heeft, dit was ook nog te zien, erg leuk!

Vervolgens alle highlights van Verona bezocht; het Colosseum, het balkon van Julia, Piazza Bra en nog veel meer kerken en pleinen.
De dag erna vertrokken we voor een dagje naar het Gardameer.
Vooral Daan was erg benieuwd naar wat de helft van Nederland / Vroomshoop hier altijd doet in zijn vakantie.
Het Gardameer is mooi met dorpjes zoals Lazise, Peschierda del Garda en Sirimione. Maar het blijft wel heel toeristisch.
De dag hebben we afgesloten met een wijnproeverij samen met onze vrienden, tevens buren Ruud en Anouk.
Zij waren hier in de buurt en hadden ons hiervoor uitgenodigd en daar zeiden we geen nee tegen.
We hadden een enorm leuke sommelier die veel kon vertellen en laten zien over de wijnen van Monte del Frà.
We hebben geproefd, de wijnkelder en de wijnvelden gezien.

Sinds twee dagen zitten we aan de Ligurische kust. Daan wilde enorm graag naar San Remo ( iets met wielrengek).
Daarnaast ben ik enorm gek op de kust, lekker turen naar de zee en mensen kijken op het strand.
Hierna is het wel de bedoeling om meer richting het Zuiden te trekken, we willen immers op Sicilië eindigen.

Mijn verlof is nu echt in gegaan ( 01-09-21)  op die dag heb ik nog wel extra genoten dat de scholen weer begonnen zijn ( sorry collega's).
Ook al weet ik dat de start van het schooljaar hectisch, maar erg leuk is met twee introductieweken.
Opnieuw bedankt voor de reacties, super leuk om te lezen namelijk.

Daan is op dit moment fietsen, dus ik vertrek lekker richting het strand ;).

Voor iedereen ook een hele fijne tijd in Nederland en wat ontzettend fijn dat er een heerlijke nazomer gaande is!

1. Nienke Meijberg:
    9 september 2021
    Leuk om te lezen Annemarie! Fijn dat jullie zo genieten! Haha maar je denkt nog wel aan ons dat scheelt:-p Enjoyy and be safe!
  2. Ilse:
    9 september 2021
    Wat fijn dat jullie zo genieten en wat kun je alles toch mooi beschrijven! Prachtige foto’s. Geniet van jullie verdere reis!
  3. Annet Hekman:
    9 september 2021
    Geweldig leuk om te lezen wat jullie meemaken en zien ...knap dat jullie al een beetje verstaanbaar kunnen maken in het italiaans...gelukkig nog 70 dgn tegoed..en plannen wat en waar je naar toe wil. Geniet en hou het veilig😘
  4. Roel Stegeman:
    10 september 2021
    Wat mooi om jullie reis zo te volgen, nadat ik vandaag de eerste intaketoetsen heb afgenomen. Het is gelukt hoor!
    En de steden Venezia, Padua, Verona (waar ik ook ooit op een agriturismo camping stond) en Bologna staan ook in mijn geheugen als fantastisch mooie steden met veel prachtige gebouwen, kerken en musea. Nog veel plezier met de voortzetting van jullie fantastische vakantie en ik kijk nu al uit naar het volgende verslag.
  5. Niels & Britt:
    11 september 2021
    Allemachtig wat gaat de tijd hard en wat is het leuk te lezen wat jullie allemaal mee maken. Hahaha de wegen die jullie rijden, zijn dus niet zoals Zandvoort😜. In ieder geval daarin ook weer een hele ervaring rijker. De verhalen klinken geweldig, echt super leuk geschreven ook en hele mooie foto’s! Geniet er van toppers.
    Buon viaggio.
    Ciao Niels & Britt
  6. Bram:
    16 september 2021
    Super om te lezen, jullie vervelen je in ieder geval niet, wat een activiteiten ondernemen jullie. Geniet en maak mooie herinneringen.