Italië behaald en daarna de bergen in!

27 augustus 2021 - Cortina d'Ampezzo, Italië

We hebben het gehaald! Daan op de fiets en ik met de auto ;)

Wauw wat een trip!
11 dagen verder ( met 1 rustdag) en Daan is gewoon in Italië, gave prestatie al zeg ik het zelf.

De dag dat Daan de Stelvio zou fietsen was geweldig mooi, blauw, helder en een lekker zonnetje.
We keken er naar uit om de ''heenweg;; af te kunnen sluiten om vervolgens onze reis te kunnen laten beginnen in Italië.

Maar eerst die Stelvio.... poeh wat een weg. Ik had mezelf veel moed ingepraat en ondanks dat het tweebaans was, was het voor mij een pittige rit met 48 haarspeldbochten die ik niet nog eens ga maken.
Dit kwam tevens ook omdat ik tweekeer midden op een stijl stuk moest wachten en ik vervolgens niet meer omhoog kwam ( zo stijl) en ik mijn auto terug moest laten rollen om wat vaart te kunnen maken.
Vergeet niet dat er ook veel auto's achter je rijden op zo'n populaire bergpas... zweten en trilbeentjes. Maar nogmaals, het is ons gelukt! Daan kwam boven op de top alsof hij naar Den-Ham was gefietst, hoe dan? Enja ik was best trots op hem dat het dit geflikt had! Daarnaast ook heel blij dat hij het zonder kleerscheuren doorstaan heeft.

Eenmaal in Italië hebben we ons laten trakteren op pasta's, pizza's en wijn. We zaten op een kleine camping midden op de berg.
Ik was even vergeten, naast dat Italië geweldig eten, natuur en cultuur heeft het verkeer er dramatisch is.
Na de Stelvio hebben we nog drie bergpassen gereden ( passo del Tonale, del mortirolo en Giau) brrrr.
De weg naar onze camping was prachtig en smal. Ik dacht eenrichting verkeer...
Dat bleek anders toen er een grote BMW ons wilde passeren. We hielden geen centimeter over.
In de bovenstaande situatie reed Daan overigens.

Na een korte pauze op de camping vertrokken we richting Cortina d'Ampazzo, een klein stadje op 1.224 meter hoog.
Een hele chique stad wat 's winters een skioord is.  Vanuit hier namen we de bus naar Lago di Braies, hier startte onze 4-daagse wandeltocht in de Dolomieten.
Het is een klein stukje van de Alta Via 1, dit is een wandeltocht in de bergen van totaal 150 kilometer.

Wauw wat is dit gaaf om eens een keer te doen. Totaal hebben we vier dagen gelopen en hebben we veel afwisselend landschap gezien ( zie foto's).
We liepen met bepakking en sliepen in rifugio's ( Italiaanse berghut). 's avonds ontvingen we standaard om 19.00 uur een 3 gangen, luxe he.
Dit hadden we zelf ook niet verwacht ! Het was enorm gezellig in de rifugio's . Het sfeertje deed ons erg denken aan de ski vakanties.

Dag 1 - 17.3 kilometer en 1.090 hoogtemeters
Dag 2 - 23.8 kilometer en 1.721 hoogtemeters
Dag 3 - 14.3 kilometer en 569 hoogtemeters
Dag 4 - 11.6 kilometer en 297 hoogtemeters

Het was geweldig om te lopen in de bergen. Soms kwam veel mensen tegen en soms waren we ook alleen op de wereld ( voor ons gevoel dan).
Het was een goed gevoel na een dag vol inspanning om 's avonds lekker te eten met een wijntje en/of een biertje, echte ontspanning.
In onze brochure stond '' als je in redelijke conditie bent is de Alta Via 1 goed te doen '' . Ik ben dus niet in redelijke conditie haha.
Nee....het was te doen, maar de klimmen waren pittig. Omdat we alle tijd hadden natuurlijk was het lopen goed te doen.
Ook het dalen lijkt qua conditie goed te doen, maar na heel veel dalen waren mijn bovenbenen er ook wel klaar mee.

De natuur in de Dolomieten is echt prachtig. We hebben ook regelmatig even stil gestaan en om ons heen gekeken.
De foto's zeggen genoeg, maar je had er toch echt bij moeten zijn.

Een hoogte punt was letterlijk en figuurlijk de overnachting bij rifugio Lagazuoi,  een berghut op 2752 meter hoog met een geweldig uitzicht.
Deze was op dag 2. Op dag 2 hadden we ook de meeste inspanning verricht..

Inmiddels zijn we weer in Cortina d'Ampazzo. Morgen vertrekken we richting het Noordoosten, we hebben nog geen camping geboekt.
Daarnaast ben ik ( Annemarie) tijdelijk niet bereikbaar.
Vlak voordat onze bergtocht begon, wilde mijn mobiel niet meer opladen. Jullie zien vanzelf wanneer ik weer op social media terug ben ;).
Tot die tijd ben ik bereikbaar via Daans nummer.

Tot slot is het ontzettend leuk om jullie reacties te lezen! Super lief en bedankt daarvoor.

Wij hebben nu geen activiteiten meer gepland en gaan genieten van het vrije leventje hier in Italië.

Ciao!

Daan & Annemarie

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Kim & Els:
    27 augustus 2021
    Ooh wat heerlijk om te lezen! We genieten van jullie verhalen hier aan de Gagelhof met een wijntje en Nacho’s! Liefs!!!
  2. Marcel:
    28 augustus 2021
    Jullie zijn geweldige toppers. Mooie foto's en een geweldig verhaal. Blijven genieten.
  3. Winny:
    29 augustus 2021
    Geweldig enthousiast hoe je de reis beschrijft Annemarie! Ik denk dat je een van de situaties waarbij je terug moest rollen om vaart te kunnen maken had in willen ruilen voor een woensdag alleen twee jaar terug😜
    Geniet van alle indrukken, natuur, eten en wijntjes! Liefs Winny
  4. Agnes Poppe:
    29 augustus 2021
    Wat een verhaal zeg, ik zie het zo voor me die haarspeldbochten.....doodeng.
    Prachtige foto's vd wandeltocht, knap gelopen!! Heerlijk om jullie verhaal te lezen!! Veel plezier met jullie nu ongeplande vakantie 🤗
  5. Bram:
    30 augustus 2021
    Jeetje wat een avontuur al, erg knap van Daan zo’n afstand fietsen en dan ook met twee vingers in de neus de Stelvio op fietsen. Jouw prestatie is uiteraard niet minder met de auto en al die tegenliggers op 45 graden hellingen 😉. Erg mooie foto’s, geniet en ik kijk uit naar het vervolg van jullie blog.
  6. Hanneke:
    1 september 2021
    Geweldig Annemarie!! Wat een ervaring voor jullie beiden. GENIET samen van de mooie landschappen, de heerlijke gerechten maar vooral van alle bijzondere, mooie mensen die jullie (gaan) ontmoeten.
  7. Martien Sijtsma:
    2 september 2021
    Super leuk om te lezen Annemarie! Onwijs mooie trip nu al. Geniet maar ontzettend! Liefs x
  8. Sandra:
    22 september 2021
    Leuk Annemarie om je zo te kunnen volgen. Genietse!