Rome, de Abruzzen, Amalfikust en Puglia

27 oktober 2021 - Lecce, Italië

Je ziet het al aan de titel, veel regio's.
Veel regio's betekent ook weer veel leuke steden bezoeken zoals Rome, Napels en Bari.
Veel regio's betekent ook weer veel lekker eten ( en drinken) zoals, pasticciotti, burrata, orecchiette, vleeswaren met wijn en/of met truffel, heerlijk!
Veel regio's betekent ook weer veel nieuwe avonturen en veel plezier.
Tot slot veel regio’s betekent veel verhalen, en dus een lange blog.
Ik knip hem daarom voor jullie in twee stukjes.

Voordat ik begin met mijn nieuwe blog moet ik nog wat rechtzetten van mijn vorige blog. Roel Stegeman, mijn collega corrigeerde mij en gaf aan dat de Etrusken niet vóór de Romeinen leefden, maar er eerst naast leefden. De romeinen hebben hen uiteindelijk overwonnen.

Nu neem ik jullie mee en start waar we de vorige keer geëindigd zijn, namelijk Rome.

Rome, wauw dat is een stad daar MOET je zijn geweest. Rome ademt geschiedenis & oudheid.
Elke straat die je inloopt en om elke hoek sta je weer met je mond open. De stad is voor mij enorm indrukwekkend, je hebt het gevoel dat je continu op een filmset loopt.
Ik voelde me ook net een filmster ;).

We hadden vier nachten in Rome en hadden dus ruim de tijd. We werden ten eerste ontzettend gastvrij ontvangen door de eigenaar van het pension waar we geboekt hadden.
Hij zat net aan de lunch met zijn zoon en vroeg of we ook trek hadden met natuurlijk een lekker wijntje erbij. Via de translate hadden we hele gesprekken, want Engels sprak hij niet.
We probeerden ook Italiaans te spreken en in grote lijnen verliep dit redelijk haha.

Onze reis in begon in Vaticaanstad, op het Sint Pietersplein.
Vaticaanstad is de kleinste onafhankelijke staat ter wereld. Het grondgebied van dit land wordt geheel omsloten door de stad Rome, waardoor het een enclave binnen Italië is.
Het staatshoofd van Vaticaanstad is de paus, op dit moment Paus Franciscus.
Het Sint Pietersplein samen met de Sint-Pieter basiliek zijn beide immens. Het plein wordt omringd door Dorische zuilen en pilaren, ook wel 'de moederlijke armen der kerk' genoemd.
Alles is groot en daarom enorm indrukwekkend, ik heb er geen andere woorden voor.

De dag erna hadden we een fietstour geboekt met een Nederlandse gids.
Boften wij even, we waren de enige twee en hadden dus een privé tour waardoor we veel vragen konden stellen.
We fietsen langs het Colosseum, het Pantheon, de Trevifontein, forum Romanum, de Spaanse trappen en nog vele andere piazza's en fonteinen. Daan hield zich even wijselijk stil wanneer onze gids begon over het drama van de Feyenoord supporters en de Fontana della Barcaccia..

Van de gids hebben we veel informatie verkregen over de tijd dat Benito Mussolini aan de macht was in Italië, maar ook over hoeveel macht de katholieke kerk in Rome heeft gehad / heeft.
Ik zal jullie natuurlijk niet alles vertellen, maar vertel iets wat me enorm bijgebleven is.
Zoals de brede weg Via dei Fori Imperiali ,die werd aangelegd in opdracht van de dictator Benito Mussolini, die zijn kantoor op de Piazza Venezia had in het Palazzo Venezia. Voor de bouw van de weg tussen 1924 en 1932 werd een deel van de middeleeuwse wijk die daar lag, afgebroken: zo’n 4.000 mensen moesten hierdoor verhuizen en werden veel restanten van de Romeinse tijd vernietigd (bizar toch). Mussolini wilde zijn weg, die symbolisch van het oude Rome naar zijn kantoor liep, dan ook gebruiken voor militaire parades na overwinningen. En hij had hierdoor vanuit zijn kantoor uitzicht op het Colosseum en dat is wat hij wilde.

Maar ook over de meer dan 900 kerken die in Rome staan waarbij in iedere kerk een relikwie (zoals botten of kledingstukken) wordt bewaard van een heilige. De kerken werden vaak in opdracht van de paus gebouwd waarbij ze met de eer gingen strijken door groots zijn wapen op het gebouw te zetten, alleen de Paus financierde dit niet zelf.
Dit deed hij met de middelen van de katholieke kerk ( geld van het volk dus). Dit zijn verhalen die ons zijn verteld door de gids.

Zoals jullie inmiddels weten vinden we de Romeinse tijd enorm interessant. Daarom hadden we een bezoek gepland aan het forum Romanum en het Colosseum met een Nederlandse gids.
Het forum Romanum was in de oudheid het centrum van Rome. Het forum was van het Romeinse Rijk het politieke, juridische, religieuze en commerciële centrum van de stad.
Het Colosseum, gebouwd in de 1e eeuw na Chr. te Rome, was het grootste amfitheater in het Romeinse Rijk. Onze gids vertelde ons dat de gladiatoren die in het Colluseum vochten het niet zo slecht hadden. Hier vochten alleen de beste gladiatoren en het zou natuurlijk zonde zijn wanneer bij ieder gevecht een sterke gladiator werd vermoord. De gids gaf ook aan dat gladiatoren het meestal tegen andere gladiatoren opnamen en niet tegen dieren zoals je vaak in films ziet. Dit om het gevecht zo eerlijk mogelijk te houden, maar ook zodat het hierdoor langer zou duren. Het is natuurlijk niks aan wanneer je een sterke tegen een zwakke zet, de sterke gladiator zal dan gelijk winnen, boring!

Verder hebben we op ons eigen tempo ( inmiddels ligt dit tempo gelijk met het Italiaanse leven, slow) Rome bezocht.
Echt genieten!

Na de stad besluiten we de natuur op te zoeken, we gaan naar de Abruzzen!
Tijdens de reis er naar toe verlaten we het '' platte ''  Lazio en komen via de heuvels ineens tussen de bergen en de zee van de Abruzzen.
We besluiten om weer te gaan kamperen en komen terecht op camping Kokopelli, een camping die ik van tevoren al opgeslagen had maar die ook aangeraden werd door andere campinggasten die we ontmoet hadden.
Geen woord gelogen, wat een fantastische camping, deze werd gerund door de meest relaxe Engelsman die ik ooit ontmoet heb. Samen met zijn vrouw en twee honden en de camping biedt ook nog eens het mooiste uitzicht wat je wensen kan.
Er was alleen één ding.... het was enorm koud. Temperaturen van 12 graden en 's nachts rond de 4 graden.. Brr, dat waren we niet meer gewend!
We klagen natuurlijk niet, maar sliepen in twee lagen kleding en merinowel en zelfs toen was het nog koud!

In de Abruzzen hebben we lekker gewandeld in de bergen, op het strand en Daan heeft gefietst, in de sneeuw zelfs!
De Abruzzen is een plek waar we ontzettend graag terug willen komen, het heeft alles. Bergen, bos en het strand en zomers ook warme temperaturen.
Daarnaast is het nog onontdekt, is het dunbevolkt en is de lokale bevolking ontzettend aardig. Beetje zoals Twente in Nederland ;)
We sloten hier af met een onvergetelijke avond samen met de ander Campinggasten.
Kevin ( de eigenaar) nam ons mee naar de plaatselijke bar en vervolgens hebben we met zijn alleen gegeten in het plaatselijke restaurant (waarvan de ober ook de burgermeester bleek te zijn). Fijne en interessante gesprekken, goede wijnen en het heerlijke eten maakten dat we de volgende dag iets wat moeite hadden met inpakken ;)

Nou, deel 1 zit erop, deel 2 volgt snel, maar ik las even een korte pauze voor mezelf in, maar vooral voor jullie!

Ciao ragazzi, buonanotte x

1. Rianne:
    28 oktober 2021
    Wat genieten we van jullie verhalen, in dit prachtige land. Voor ons veel herkenbare plekjes. En de onbekende slaan we op, om zelf nog eens te bezoeken😀