Onze laatste bestemming, Sicilië

18 november 2021 - Vroomshoop, Nederland

Sicilië, het grootste eiland van de Middellandse zee, Het eiland is maximaal 230 km lang en 170 km breed. Sicilië is door vele volken en landen in bezit geweest. Zo ook een lange tijd van de Grieken, dit zie je veel terug op het eiland.

We vertrekken vroeg om de boot te pakken naar Sicilië. Door het ‘’ onhandige systeem’’ om een ticket voor de boot te kopen missen we de boot en moeten we wachten op de volgende. Het is maar een kleine tocht, zo’n 20 minuten, daarom wachten we 40 minuten en stappen we alsnog met enige vertraging op de veerboot naar Sicilië.

We stoppen eerst bij pittoresk dorpje genaamd Taormina, wat hoog gelegen ligt. Het dorp heeft nog een prachtig Grieks theater midden in het dorp staan. Hierna lopen we naar het strand en komen we uit bij het gehucht Mazzaro. Het ligt prachtig gelegen in een baai en heeft een piepklein eilandje, waarbij je met eb er met droge voeten heen kan lopen. Bij ons was het vloed… en we wilden geen natte voeten, want we gingen nog naar de Etna.

De vulkaan Etna is 3.357 meter hoog en heeft een diameter van 45 kilometer, die vulkaan is gigantisch en ook nog actief. We reden de vulkaan op, maar hoe hoger we kwamen hoe mistiger het werd en hoe minder het zicht. Bovenaan de top bereikbaar met de auto (1.900) meter zagen we bijna geen hand meer voor ogen en werden we weggewaaid. Ook dit was een ervaring op zich. Toch waren we blij dat het later nog wat opklaarde en we de vulkaan beter konden bekijken. Toch een bijzondere ervaring zo omringd door vulkanische grond en kraters.

We overnachten uiteindelijk in Avola. Het is heerlijk weer in deze dagen en we bezoeken weer prachtige plekken, zoals; Syracuse een stad op een schiereiland, Plemmirio een mooi stukje kust,  het dorpje Noto wat vroeger verwoest is door een aardbeving maar weer helemaal opnieuw is opgebouwd een paar kilometer verderop. In die dagen hebben we zelfs nog gezwommen in zee.

We trekken verder en rijden langs Marzamami, opnieuw een pittoresk dorpje met een leuk plein. Van de pittoreske dorpjes kun je geen genoeg krijgen vinden wij. We turen nog even over zee bij Capo Passero, een klein eilandje met een kerk en we eindigen in het stadje Ragusa waar we een mooie kerk bezoeken.

Op Sicilië zijn veel Griekse tempels te bezoeken. Maar de mooiste tempels staan in het park Valle dei Tempi in Agrigento. De Griekse tempel van Juno heeft voor ons nu helemaal een mooie herinnering. Daan heeft mij ten huwelijk gevraagd en ik zie JA! Dit werd ’s avonds gevierd met een lekker etentje, met 1 liter wijn op de kaart voor welgeteld €4,-

In de buurt hebben we ook de trappen van de Turken bezocht. Een klif van witte kalkstenen die door wind en regen uitgeslepen is tot een soort van trap. Ook zijn we in Erice geweest, een dorpje boven op de berg. Net als de Etna verdween de zon hoe hoger we reden en kwamen we in een bewolkt dorpje terecht. Die mist had ook wel iets mysterieus. Onderweg kwamen we langs een prachtig stukje kust met eindeloze zoutvlaktes. Via verschillende kanalen wordt het zeewater naar de zoutpannen (een lager kanaal) geleid, waar het water verdampt en het zout kristalliseert. Hierna vormen zoutwerkers kleine bergjes van het zout, zodat het goed kan drogen.

Uiteindelijk rijden we naar onze allerlaatste bestemming, Palermo. Italië weet dat we gaan en huilt, want we hebben 4 dagen lang alleen maar regen. Tussen de buien door bezoeken we de stad op ons gemakje. Wat een heerlijke stad met veel leuke restaurants, wat chaotisch en gelegen aan zee.
Ook hebben we nog een kookcursus gevolgd. Ik zou misschien nu een Italiaans kooklesje kunnen geven op school 😊. Maar voel me toch wat comfortabeler in de bediening.

We hadden een ontzettend leuke dag samen met onze chef Marco. We startten op de markt waar we de inkopen doen. Vervolgens bereiden we bij hem thuis zelf een pasta ala Norma, kabeljauw, gevulde aubergine en zelfgemaakte cannoli (een koekrolletje gevuld met ricotta, hmm). Ondertussen krijgen we wat kooktips van Marco en eten we daarna gezamenlijk. We hebben echt enorm lekker gegeten en het was ook nog gezellig met Marco!

Met een beetje buikpijn een een kleine knoop in onze maag  bezoeken we op onze laatste dag het dorpje Monreale. Het dorpje staat bekend, om natuurlijk de kerk. Deze kerk is van binnen bedekt met mozaïek stenen, werkelijk prachtig om te zien! We nemen de boot om 19.00 uur uit Palermo en komen om 14.00 aan in Livorno. We rijden daarna in 14 uur naar huis en zijn nog net op tijd voor de 11e van de 11e, alaaf!

We kijken terug op een enorme mooi reis met veel nieuwe herinneringen. Blij en dankbaar dat er niks vervelends is gebeurd en we zonder deukjes, krasjes en/of botbreuken zijn teruggekomen. En natuurlijk blij om onze vrienden en familie weer te zien.

Italië heeft ons enorm verrast en was nog leuker dan we van te voren hebben gedacht. Wat ons betreft heeft het alles; Lekker eten, pittoreske dorpjes, oude steden, vriendelijke mensen en heel veel verschillende soorten natuur.

Ik zeg  voor de laatste keer in de blog ciao ciao ragazzi!
Grazie mille voor alle leuke en lieve reacties en tot snel!

1. Rianne:
    19 november 2021
    Wat hebben we (Henk en ik) genoten van jullie reisverslag en foto's. En vele tips gezien van plekjes in Zuid-Italië waar we nog niet geweest zijn. Die gaan we onthouden.
  2. Roel Stegeman:
    24 november 2021
    Bedankt Annemarie en Daan dat jullie ons hebben laten genieten van jullie reis door het mooie Italië. Dat was op afstand ook voor mij zeker genieten. In Noord-Italië kwamen er herkenbare plaatsen langs, maar zuidelijker dan Rome ben ik nooit geweest, maar ook daarvan heb ik genoten. En wat een mooie foto's zaten er bij jullie reisverslag.

Annemarie tot snel.

Groetjes, Roel